tiistai 15. toukokuuta 2018

Miksi pitäisi säästää?


Miksi pitäisi säästää? Eikö elämästä kuulu nauttia nyt eikä myöhemmin? Miksi elää sitku-elämää, eihän sitä voi tietää kuinka kauan edes elää…

Ystävieni keskuudessa on säästämisessä erilaisia mielipiteitä. Pari ystävääni ovat sitä mieltä, että säästäminen on aivan hanurista ja rahat tulee käyttää elämiseen. Yksi taas haluaisi säästää, mutta päätyy kuitenkin tuhlaamaan säästönsä nopeasti. Vain yhdellä ystävälläni on eläkesäästö ja hän myös säästi järjestelmällisesti asuntoa varten.

Itse olen sitä mieltä, että säästäminen kannattaa ehdottomasti jos siihen on varaa. Mikäli rahat eivät riitä peruselämiseen, niin ei talouttaan kannata vetää vielä tiukemmalle säästämisen takia. (Toisaalta, mikäli rahat eivät riitä peruselämiseen niin jotain muutoksia voisi olla paikallaan tehdä kulutustottumuksissa….) Jos rahoja ei joudu ruokakaupassa laskemaan sentilleen, niin muutaman kympin säästöön laittaminen ei luulisi olevan vaikeaa. Mitä isompi säästösumma, sitä enemmän hyötyä myöhemmin. Itse olen säästänyt lähes aina, summat ovat vaihdelleet muutamista euroista muutamiin satasiin kuukaudessa. Aloin nyt oikein pohdiskella, mitä kaikkea säännöllinen säästäminen on minulle mahdollistanut.

Opiskeluaikoina olin usein kesätöissä vain pari kuukautta ja lopun ajan lomailin. Yhtenä opiskelukesänä olin kuukauden poikaystävän kanssa interreilaamassa ja toisena kesänä tein palkattoman työharjoittelun, jotta valmistuisin nopeammin. Elin koko kesän säästöillä ja opintotuella. Työelämässä olen pitänyt useampaan otteeseen palkatonta lomaa ulkomaanmatkojen vuoksi, kun lomapäiviä ei ole kertynyt muuten tarpeeksi. Asuntolainaakin saimme enemmän mitä meille alun perin luvattiin, en tiedä kuinka iso vaikutus säästöillä oli siihen päätökseen.

Tärkein asia mitä säästöt ovat minulle mahdollistaneet, on mahdollisuus tehdä osa-aikatyötä nyt lapseni ollessani pieni. Toivottavasti pystyn jatkamaan osittaista hoitovapaata mahdollisimman pitkään. Lisäksi mikäli eläkesäästöni sujuu suunnitellun mukaan, pystyn jättäytymään kokonaan pois työelämästä muutama vuosi ennen virallista eläkeikää. Tästä kirjoittelen lisää myöhemmin.

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että säästäminen kannattaa aina! Voihan niitä säästöjä käyttää kivoihin juttuihin matkan varrella, kuten itse olen tehnyt. Ei kaikkea säästettyä rahaa tarvitse jemmata vuosikausia. Säästämisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti